Paso Doble

Paso Doble

De muziek van de paso doble wordt gespeeld bij stiergevechten als ‘het gevecht’ op zijn hoogst is. De dans beeldt een stierengevecht uit: de heer stelt de matador voor en de dame de ‘el capa’, oftewel het rode doek (en niet zoals velen denken de stier).
Deze dans kwam voor het eerst echt in de mode rond 1910. De vertaling voor ‘de paso doble’ is ‘de dubbele Stap’.

Hoe dans je deze dans?
stappen voor de heer
-In de volgorde rechts links 4 passen op de plaats op de tenen.
– Met rechts 1 stap opzij.
– Met links sluiten.
– Met rechts 1 stap opzij.
– Met links sluiten.
– Hoog op de tenen staan en je rechter hak laten zakken om een appél te maken, linker knie op tillen.
– Met je linker voet 1 stap opzij.
– Met je rechter voet 1 stap in de zelfde richting naar voren.
– Met je linker voet 1 pas rechts naar voren en dan halve draai maken,zodat je voor de dame eindigt met het gezicht naar haar toe.
– Met rechts 1 stap naar achteren.
– Met links 1 stap links naar achteren kwartslag draaien naar rechts.
– Met rechts 1 stap opzij.
– Met links aansluiten.

stappen voor de dame
– In de volgorde links rechts 4 passen op de plaats op de tenen.
– Met links 1 stap opzij.
– Met rechts sluiten.
– Met links 1 stap opzij.
– Met rechts sluiten.
– Hoog op de tenen staan en je linker hak laten zakken om een appél te maken, rechter knie op tillen.
– Met je rechter voet 1 stap opzij
– Met je linker voet 1 stap in de zelfde richting naar voren
– Met je rechter voet 1 kleine stap naar voren.
– Met links 1 stap naar voren.
– Met rechts 1 stap naar rechts naar voren tussen de voeten van de heer dan kwartslag draaien naar links.
– Met links 1 stap opzij.
– Met rechts aansluiten.

Danshouding:
Aangezien deze dans geen specifieke basispas heeft, is hier een Appél met promenade beschreven

De linker arm van de heer wordt op oorhoogte in een gebogen stand van bijna 90 graden gehouden en de dame legt haar rechterhand op de hand van de heer waarna de vingers gesloten worden. De rechterhand van de heer ligt op het linker schouderblad van de dame net iets meer naar de zijkant dan bij de Ballroom. De dame legt haar linkerhand op de bovenarm van de heer. Beide dansers staan hoog op de tenen volledig rechtop en gestrekt.

Dansrichting:
Ook bij de Paso Doble is er sprake van een dansrichting ook hier wisselen zijden zich zeer snel en vaak af, maar ook hier danst men tegen de klok in.
Het ritme van de Paso is niet als basis ritme te beschrijven omdat er geen bepaalde basispas bestaat.